Leczenie endodontyczne

Leczenie endodontyczne, czyli leczenie kanałowe.

Wskazań do leczenia endodontycznego jest kilka, np:

• głębokie ubytki próchnicowe,
  • martwica miazgi,
  • zgorzele miazgi,
  • urazy mechaniczne zęba (zwichnięcia, złamania),
  • planowane leczenie protetyczne,
  • zapalenia tkanek okołowierzchołkowych,
  • nieprawidłowo wykonane pierwsze leczenie endodontyczne (nieszczelne wypełnienia kanałów, pozostałe w nich fragmenty narzędzi itp.).

Co i jak?
Leczenie kanałowe polega na leczeniu nieodwracalnych zapaleń miazgi zęba.  Usuwamy chorobowo zmienioną miazgę z komory i kanałów zęba, dezynfekujemy je i wypełniamy odpowiednim materiałem.

Po kolei:

• otwarcie komory zęba
  • opracowanie kanału
  • osuszenie kanałów
  • wypełnienie kanałów materiałami biozgodnymi
  • wypełnienie zęba

Dlaczego ząb jest martwy?
Pozbawiony jest tkanek odpowiadających za ukrwienie i unerwienie, dzięki czemu choroba zostaje zatrzymana.

W naszej praktyce stomatologicznej leczenie endodontyczne wykonujemy przy użyciu wysokiej jakości sprzętu. Nic nie robimy „na oko”.

• Korzystamy z lup zabiegowych, które zapewniają  nam odpowiednie przybliżenie. Sprawdzają się doskonale tam, gdzie pole zabiegowe jest małe (wnętrze zęba, to ok. 4X5mm). Dzięki lupom jesteśmy w stanie zauważyć szczeliny złamań bądź pęknięcia zęba. Są to pozornie niewielkie szczegóły, ale bardzo ważne.
  • Endometr i mikrosilnik endodontyczny- umożliwiają precyzyjne przebadanie kanałów i ich wypełnienie.
  • Wiertła używane podczas prac endodontycznych są wykorzystywane tylko przy pracy z jednym pacjentem , a potem utylizowane. Dzięki temu wiertła używane podczas zabiegu mają dużą giętkość, a szansa na ich złamanie jest nikła.
  • Dzięki znieczuleniu osteocentral jesteśmy w stanie skutecznie znieczulić Pacjenta nawet, gdy wdał się stan zapalny!

Leczenie kanałowe jest zawsze leczeniem warunkowym i nigdy nie ma 100% pewności, że się powiedzie.
Jest  to często jedyna metoda uchronienia zęba przed usunięciem, warto więc podjąć ryzyko. Leczenie endodontyczne jest skuteczne w około 95% przypadków. Nie ma alternatywy dla leczenia kanałowego- jeżeli nie zdecydujemy się na nie, pozostaje tylko usunięcie zęba.

Po leczeniu:
Po leczeniu kanałowym Pacjent może odczuwać dyskomfort wynikający z przeprowadzonego zabiegu. Jeżeli po kilku dniach od zabiegu ból nie minie Pacjent powinien skontaktować się z lekarzem.