Zalecenia

Opuchlizna po usunięciu ósemki

Usunięcie zęba ósmego zawsze wiąże się z późniejszą opuchlizną, obrzękiem i mniejszym lub większym bólem. Niestety jest to rzeczą normalną po takim zabiegu. Czas gojenia się rany poekstrakcyjnej zależy od kilku czynników. Między innymi od położenia zęba.

Miejsce po ekstrakcji ósemki goi się dłużej – nawet do kilkudziesięciu dni, ponieważ po usunięciu ósemki powstaje dosyć duża rana w kości i dziąśle. W ranie mamy zakończenia nerwowe, które narażone są na działanie bodźców zewnętrznych, dlatego odczuwamy wtedy silny ból. Dodatkowo prawie zawsze powstaje wtedy obrzęk i zaczerwienienie dziąsła uniemożliwiające normalne spożywanie pokarmów i picie.

Obrzęk po ekstrakcji ósemki jest czymś naturalnym. Zwykłe utrzymuje się przez 4 do 6 dni, ma największe nasilenie w drugiej dobie od zabiegu. Rana goi się każdego dnia, a dolegliwości bólowe i opuchlizna zmieszają się sukcesywnie.

Opuchlizny po usunięciu ósemki nie da się całkowicie usunąć, ale można ją zmniejszyć kilkoma prostymi sposobami:

• zimny okład – bardzo pomocne okazują się zimne kompresy lub kostka lodu, która przykładamy do policzka po zewnętrznej stronie bolącego miejsca. Przynosi to zazwyczaj chwilową ulgę i łagodzi opuchliznę,
  • środki przeciwbólowe – kupujemy te dostępne w aptece, jednak uważamy, aby nie przesadzić i nie przyjąć za dużej dawki,
  • środki przeciwbólowe na receptę – przepisane po zabiegu przez stomatologa pomagają w przypadku silnego bólu i obrzęku po ekstrakcji ósemki.

Jeśli ból nie mija i opuchlizna utrzymuje się dłużej niż tydzień, należy ponownie udać się do dentysty. Absolutnie nie należy samemu dotykać rany a tym bardziej “grzebać’ w niej.